Det handler om mennesker | Ringsted Radikale Venstre

Ringsted Radikale Venstre

Det handler om mennesker

Børn, der vokser op med tro på sig selv, på verden og på fremtiden. Det er vores ambition for Danmark. Derfor peger vores politik hverken mod højre eller venstre – men fremad. Mod en bedre fremtid for vores børn.

Hvad er det dyrebareste for dig? For os er det vores børn og deres fremtid. Men i en tid, hvor historisk mange er på flugt mod Europa, hvor vi er tæt på at miste grebet om klimaforandringerne, og hvor den 4. industrielle revolution udfordrer vores samfundsmodel, kan den fremtid af og til se dyster ud. Det er nemt at miste troen. På fremtiden. På, at vi har skæbnen i egne hænder. Og på, at vi kan skabe et godt liv for vores børn.

Når vi radikale alligevel tror på fremtiden, skyldes det bevidstheden om, at de friheder vi har i dag, er skabt af de handlinger og det mod, generationerne før os har udvist. Erkendelsen af, at i morgen kan blive bedre end i går, hvis vi tør tage ansvar for os selv og hinanden. Og ønsket om, at give et bedre samfund videre til vores børn, end det vi fik i arv af vores forældre.

Når verden forandrer sig voldsomt kan det være svært at planlægge fremtiden i detaljer. Men vi kan forberede os på den. Investere i den. Og gøre vores bedste for at forme den efter vores ambitioner – frem for efter vores frygt. Derfor må vi løfte blikket, se nutidens udfordringer med kommende generationers øjne og satse massivt på uddannelse.

Vi har en helt særlig tradition for uddannelse i Danmark. Fra undervisningspligt, over højskolebevægelse til SU-system og gratis uddannelse til alle. Vi kan noget med uddannelse. Og uddannelse kan noget i vores liv. Uanset om vi er fra Skagen eller Gedser – Blåvandshuk eller Bornholm. Derfor er det samtidig vigtigt at sikre et bredt uddannelsestilbud i hele landet.

For uddannelse beriger os. Uddannelse giver os indsigt og udsyn. Og uddannelse gør os stærke og dygtige nok til at gribe fremtiden og gøre den til vores. Det vigtige er ikke om uddannelsen er lang eller kort, men at den stiller os bedre i livet og åbner verden for os. Som mennesker og som samfund. Derfor er uddannelse svaret på fremtidens udfordringer. Derfor er uddannelse vores 1. prioritet. Og Derfor er Radikale Venstre Danmarks uddannelsesparti – nationalt og lokalt.

Fremtiden er ukendt, men svaret på fremtidens udfordringer er velkendt: Passioneret uddannelse til alle i den særligt danske ånd og tradition gennem hele livet. Så dem, der har det sværere end os, og dem der kommer efter os kan få de samme muligheder, som vi har haft. Det handler om mennesker. Det handler om os alle sammen.